Beneficiile inotului pentru copii, atat ca activitate sportiva cat si de recreere sunt unanim recunoscute. Dintre acestea, putem enumera dezvoltarea functiilor cognitive, dezvoltarea atentiei, care are un rol extrem de important in procesul gandirii, dezvoltarea unui comportament concentrat catre atingerea de obiective, care se regasesc in viata de adult sub forma rezolvarii situatiilor de viata. In acelasi timp, inotul dezvolta consolidarea unor strategii indirecte de a face fata situatiilor stresante, strategii care se extind dincolo de dificultatile intampinate in apa.

Invingem frica si teama de apa.
Cu ajutorul echipei (antrenori, psihologi, parinti) vrem sa invingem frica si teama de apa. Teama de apa poate fi rezulatul unor experiente directe sau indirecte de invatare a inotului, sau ale subconstientului. Experienta directa vizeaza o experienta personala traumatizanta legata de inot sau de apa. Experiente indirecte reprezinta diverse mijloace vizuale sau auditive, de exemplu martor la un incident, vizionarea unui film, citirea unui text sau o conversatie cu o persoana in care se prezinta un astfel de incident traumatic legat de activitatea aceasta. Subconstientul uman : invatam sa ne ferim de apa ca manifestare a unor experiente negative din copilarie si din vise, sau din nevoie de protectie fata de locurile necunoscute si necontrolabile cum este dealtfel si apa.

Secretul invingerii temerilor nu sta in metodele si tehnicile traditionale de invatare a inotului, ci intr-o relatie unde legatura dintre copil si mentor sa fie una de simpatie si incredere, similara unei relatii de consiliere. A ajuta copiii sa depaseasca frica de apa cere creativitate, determinare si un instinct extraordinar. Motivarea, provocarea, recompensarea, calauzirea si educarea copilului prin acest proces necesita un mentor care sa-si stabileasca obiective realiste si apoi sa aiba cunostintele, experienta si resursele necesare pentru a pune in practica un program adecvat. Cu ajutorul unor cunostiinte din partea unor persoane specializate (psiholog), a unor antrenamente psihologice bazate pe gandire, imaginatie si vointa, comportamentele de tip fobic pot fi atenuate sau inlaturate.